Onderzoek: Olijfolie Voorkomt DNA-schade
Amerikaanse onderzoekers vonden dat olijfolie helpt kanker te voorkomen en vergrijzing door deze te beschermen tegen overmatige DNA-schade. Een normale consumptie van olijfolie op een dagelijkse basis is voldoende bescherming.
De studie, gepubliceerd in het augustus 2008 nummer van Journal of American Nutrition, concludeert dat olijfolie waarschijnlijk kanker voorkomt en vergrijzing door de bescherming van DNA tegen schade. De fenolische verbindingen in olijfolie werden gevonden door remmende werking op de eerste stadia van kanker vorming veroorzaakte oxidatieve stress . De fenolverbindingen lijken een beschermend effect op ons DNA met behulp van anti-oxidanten gevonden in olijfolie.
Om dit te bereiken, hebben we niet tot onredelijke hoeveelheid olijfolie te nemen, gewoon het normale verbruik is voldoende. De onderzoekers hebben in hun verslag :
In het algemeen suggereren deze resultaten dat [fenolverbindingen] efficiënt kan de inleiding stap van carcinogenese in vivo voorkomen, omdat de concentraties effectief zijn tegen de oxidatieve DNA schade gemakkelijk kan worden bereikt met een normale consumptie van olijfolie.
Olijfolie is al bewezen dat het hart-en vaatziekten en ontstekingen, die de meeste schade aan DNA veroorzaken te voorkomen. Met deze voordelen en anti-kanker eigenschappen, wordt het een no-brainer om te beginnen met olijfolie regelmatig in onze keuken.
Dr Nicole Sundene suggereert het gebruik van extra vergine olijfolie in plaats van andere olijfolie rassen. Ze beveelt aan dat we olijfolie gebruiken meestal voor de druilerige op de reeds gekookt voedsel, zoals salades, soepen, brood, gestoomde groenten. En ze adviseert tegen het gebruik van olijfolie voor het bakken, anders zijn anti-kanker en anti-aging verliest onroerend goed, wanneer de temperaturen boven 350 graden.
Referentie: "oxidatieve DNA schade wordt voorkomen door extracten van olijfolie, hydroxytyrosol, Olive en andere fenolische verbindingen in menselijk bloed mononucleaire cellen en HL60 cellen" J. Nutr. 138:1411-1416, augustus 2008.
http://www.digitaljournal.com/article/260063
















